Jak to vše začalo

01.01.2018

Když jsem na jaře 2014 odcházela z domu, který mi byl domovem, našla jsem útočiště v panelákovém bytě. Ale už od začátku jsem věděla, že svůj sen o vlastním domě si nenechám vzít a že je to jen provizorium. Měla jsem v náručí půlroční miminko a 3 malé dcery, nejstarší chodila do 1.třídy.

Byt se nacházel v ideálním 1.patře, byl krajní (bez sousedů) a měl balkon, ale byl v dezolátním stavu. 30 let staré zničené podlahy, nefungující wc s impozantním výhledem na stoupačky a kuchyň, ve které se patrně vařilo kdeco, jen ne jídlo.

Během měsíce se dal dokupy a až na opakující se otázky typu "A ty děti jsou všechny Vaše? A to máte s jedním mužem?" se nám tam žilo celkem příjemně a komfortně. Do maličké kuchyně jsme se všichni nevešli, tak jsem si v ní udělala šicí kout. Byla to existenční nutnost i psychoterapie.

Zde vznikly všechny hračky pro televizní seriál Přístav. Mořští koníci, panenky Fridy a další kvantum hraček.

Občas to bylo hodně náročné. Ze stresu se mi v tomhle období rozjela Meniérova nemoc a v důsledku častých záchvatů jsem postupně přicházela o sluch. Když se k tomu začaly opakovat tajuplné akce s propíchnutými koly u našeho auta, začala jsem se porozhlížet po domečku. Nakonec se objevil jeden, kolem kterého jsem občas jezdívala, ale vůbec jsem mu nevěnovala pozornost. Zarostlý, oprýskaný, zpustlý. Při první návštěvě v lednu 2015 jsem si připadala jak na Baskervilských blatech.

Dispozice domu zcela odpovídala mým představám o novém domově: nahoře byt a dole prostor pro dílnu. Úžasných cca 40 metrů čtverečních! V dubnu 2015 jsem dům koupila.

Později jsem se dozvěděla, že šlo původně o podnikový dům Bati, kde ve 30.letech zdatně fungovala prodejna obuvi, po válce až do revoluce pokračovala prodejna jako státní podnik. V divokých devadesátkách změnil dům dvakrát svého majitele, kteřížto dům pouze pronajímali. Poslední uživatelé vybydleli, co se dalo. A nezvaní hosté v závěru dokončili dílo smutné zkázy. Vpodstatě jsem kupovala hezké místo a obvodové zdivo. Což mi ale v dubnu 2015 nějak nedocházelo.

© 2015-20 Baťovo. Opravuje s kolísavým nadšením Marie Mrňávková.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky