Díra z rákosu 

03.01.2018

Prvních pár týdnů jsem v Baťovu pouze vyklízela. A zjišťovala, že opravy budou náročnější, než jsem si vysnila. To když na mě vybafla nějaká nová díra a já mohla obdivovat invenci šetřivých Baťových stavařů.

květen 2015
květen 2015

Konstrukce domu je oříšek, který jsem dodnes řádně nerozlouskla. A který mi také přinesl mnoho stavebních úskalí. Vnitřní omítky jsou nahozené na dřevěném bednění s rákosem. Za ním je vzdušná mezera 15cm a pak už jen obvodové zdivo z úzkých cihel. Nic víc. Divím se, že to tolik let vydrželo stát bez úhon.

"Zateplit či nezateplit?" 

Protože jsou zdi celkem útlé, chtěla jsem dům zateplit. Ptala jsem se mnoha odborníků a jejich rady se natolik lišily, že jsem se zatí­m do žádné velké­ opravy obvodových zdí nepustila. Seznámila jsem se ale s tepelným mostem, rosným bodem aj., což není k zahození.

Vyskytly se 3 možnosti: Zateplení­ polystyrenem jako nejjednodušší­ a nejlevnější způsob izolace se nelí­bilo památkářům. Argumentovali změnou proporcí­ domu a trvali na dodržování původní­ch stavební­ch postupů. Památkáři se byli na stavbu podí­vat, podivili se nad tenkostí­ zdí­ a navrhli foukanou izolaci, která by se nacpala do obvodových dutin. Tenhle postup ale jiný projektant nedoporučoval s tí­m, že když se izolace nafouká špatně, mohlo by to vést ke vzniku plísní. Další­m způsobem zateplení­, které navrhli památkáři, bylo použití­ kamenné vlny rockwool, která na rozdí­l od polystyrenu nenaruší­ větrání­ zdiva. To znělo slibně, ale firma, která se fasádám věnuje, tuhle možnost zavrhla kvůli tenkosti obvodových zdí­, že by jednoduše ukotvené desky nemuselo zdivo udržet.
Takže se nahodily nové vnitřní­ štuky a na možné zateplení­ se čeká. Ale barvu omí­tky už mám vybranou! :)


© 2015-20 Baťovo. Opravuje s kolísavým nadšením Marie Mrňávková.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky